KORGAN İLÇESİ
Orta Karadeniz Bölgesi’nde, ordu iline
bağlı bir ilçe olan Korgan, kuzeyinde Fatsa, güneydoğusunda Aybastı,
Güneybatısında Niksar, kuzeybatısında Kumru ilçeleri ile çevrilidir.
Merkezle birlikte beş belediye ve 16 köyden oluşmaktadır.
Ordu’ya 91 km olan Korgan, Fatsa’ya ise 36 km’dir. Kumru'ya ise Fizme yolu istikametinden 17 km'dir.
Merkezle birlikte beş belediye ve 16 köyden oluşmaktadır.
Ordu’ya 91 km olan Korgan, Fatsa’ya ise 36 km’dir. Kumru'ya ise Fizme yolu istikametinden 17 km'dir.
Korgan’a
gitmek için Samsun’dan gelirken Fatsa girişindeki Elekçi Deresi Köprüsü’nün
girişinden sağ tarafa Kumru yoluna girdiğinizde Korgan yoluna da girmiş
olursunuz. Elekçi Deresi’nin takip ederek 36 km’nin yarısına gelip sola
döndüğünüzde mutlaka Korgan’a ulaşırsınız.
Ordu İlinin
iç kesiminde yer alan Korgan’ın topraklarını Canik Dağlarının uzantılarından
Eğrikır Dağı engebelendirir. Dağ ve tepelerden oluşan ilçe topraklarındaki
dağların yüksekliği 2.000 m.ye ulaşmaktadır. Bu engebelerin dışında düz alan
yok denilecek kadar azdır.
Korgan
İlçesinde bir çok yayla mevcuttur. Bunlardan başlıcaları şunlardır.
Armutalan Yaylası, Çayıralan Yaylası,
Çobantepe Yaylası, Düzdağ Yaylası,
Eğricesu Yaylası, Göltepesi Yaylası, Kürtünlü Yaylası, Osmankolu Yaylası,
Taşkesik Yaylası, Karucuk Yaylası, Tepealan Yaylası, Turnalık Yaylası.
Bunlardan en önemlisi Korgan Yaylası( Obası) olup Korgan Belediyesi
tarafından,ilki 1994 yılında yapılan ve geleneksel hale getirilen oba
şenlikleri düzenlenmektedir.Bu şenlikler çerçevesinde;bisiklet
yarışları,koşu,futbol turnuvası,genel kültür yarışmaları,folklör
gösterileri,havai fişek gösterileri,yöresel ve ulusal sanatçıların
katılımıyla gerçekleştirilen müzik şölenleri,at yarışları,yağlı pehlivan
güreşleri gibi pek çok etkinlik yer almaktadır.İlçe topraklarını Fizme Deresi ile Keşdere sulamaktadır.
Deniz seviyesinden yüksekliği 729 m.dir. İl merkezine 91 km. uzaklıktaki ilçenin yüzölçümü 206 km2 olup, 2011 Yılı Adrese dayalı Genel Nüfus Sayım sonuçlarına göre; ilçe merkezinde:13.075, köy ve beldelerde:19.315 toplam olarak 32.390 'dir.
Korgan, ılıman iklime sahiptir. Kışları ılık, yazları ise serin geçer. Hemen her mevsimin yağışlı geçmesi özel bir iklimin hüküm sürmesini sağlar.
İlçe ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır. Yetiştirilen başlıca tarımsal ürünler fındık, patates ve mısırdır. Az miktarda da arpa, buğday, fasulye yetiştirilir. Bunun yanında meyve ve sebze de yetiştirilmektedir.
Korgan halkının fındık haricinde kayda
değer bir gelir kaynağı yoktur. Fakat son zamanlarda hayvansal gıdalar
bakımından arıcılık faaliyetleri gelişmiş, yerel sermaye girişimleriyle kurulan
süt fabrikalarında peynir üretimi artmıştır. Yıllık ortalama 7.000 ton kadar
fındık üretimi gerçekleşmektedir. Ancak ilçede kurulan Korsaş Süt Ürünleri
Tesisi ve Koraç Süt Ürünleri Tesisi günlük 15 ton süt işleme kapasitesini günümüzde
40 ton seviyesine yükseltmiş süt üretimini ana geçim kaynağı haline
getirmiştir. Korgan'ın şehir pazarı Cumartesi günü
yapılmaktadır.
1898-1997
yıllarında yaşayan ve Halk arasında Kiraz Hoca olarak bilinen Mehmet Akkiraz
Korgan Merkez Camiinde tam 54 yıl İmam Hatiplik yapmış olup Korgan’ın en
ünlülerinden birisidir. Bir çok ünlüyü yetiştiren Korgan ilçesinde önemli
şahsiyetlerden bazıları şunlardır. Çanakkale Savaşları araştırmaları ile
tanınan Tarihci Ekrem Şema ve bugün
mecliste Ordu Milletvekili olarak görev yapan İhsan Şener Korgan’nın önemli
isimlerinden ikisidir. Türkiye’ye mal olmuş ses sanatçısı Aydın Alaybeyoğlu
yine Korgan’lı olup Durali Köyündendir.
TARİHİ
Korgan çevresinde herhangi bir
arkeolojik kazı ve yüzey araştırması yapılmamıştır. Büyük olasılıkla Persler,
Makedonyalılar, Pontuslular buraya egemen olmuşlardır. MS.70’li yıllarda bölge
Peçenek ve Türkmen boylarının akınına uğramış, bunlar daha sonra Selçuklularla
birleşmişlerdir.
Malazgirt Savaşı’ndan (1071) sonra bazı oğuz boyları buraya yerleşmişlerdir. Sultan II.Kılıçarslan zamanında Selçuklu Devletine bağlı Danişmendlilerin burayı ele geçirdikleri belirtilmektedir. Danişmentlilerin yöreyi Bizanslılardan almış olmaları kuvvetle muhtemeldir. Korgan ve çevresi Danişmendliler ile Bizanslılar arasında birkaç kez el değiştirmiştir. Selçuklu devletinin yıkılmasından sonra yörede İlhanlı Devleti, Eretna Beyliği, Kadı Burhanettin Beylikleri egemenlik kurmuşlardır.
XIV.yüzyılın sonlarına doğru Hacıemiroğulları Ordu’nun bir bölümünde olduğu gibi buraya da hakim olmuşlardır. Fatih Sultan Mehmet’in 1461’de Rum Pontus Devletini ortadan kaldırmasından sonra Osmanlı topraklarına katılmıştır.
Osmanlı yönetiminde Korgan’ın ismi resmi kayıtlara Keşdere olarak geçmiştir.
1642 yılında Satılmış (Fatsa) kazasına bağlı olan Keşdere kaza konumuna getirilmiştir.
1856’da Canik Sancağına bağlanmış, ardından Ünya Sancağına, 1882’de yeniden Fatsa Sancağına bağlanmış ve Fatsa’nın bucağı olarak uzun yıllar varlığını korumuştur.
. 1928’de Fatsa’ya bağlı bir köy iken, yeniden bucak olmuş 1 Haziran 1958'de belediye, 1 Nisan 1960 Cuma günü de kaza yapılarak ilçe merkezi haline getirilmiştir.
Malazgirt Savaşı’ndan (1071) sonra bazı oğuz boyları buraya yerleşmişlerdir. Sultan II.Kılıçarslan zamanında Selçuklu Devletine bağlı Danişmendlilerin burayı ele geçirdikleri belirtilmektedir. Danişmentlilerin yöreyi Bizanslılardan almış olmaları kuvvetle muhtemeldir. Korgan ve çevresi Danişmendliler ile Bizanslılar arasında birkaç kez el değiştirmiştir. Selçuklu devletinin yıkılmasından sonra yörede İlhanlı Devleti, Eretna Beyliği, Kadı Burhanettin Beylikleri egemenlik kurmuşlardır.
XIV.yüzyılın sonlarına doğru Hacıemiroğulları Ordu’nun bir bölümünde olduğu gibi buraya da hakim olmuşlardır. Fatih Sultan Mehmet’in 1461’de Rum Pontus Devletini ortadan kaldırmasından sonra Osmanlı topraklarına katılmıştır.
Osmanlı yönetiminde Korgan’ın ismi resmi kayıtlara Keşdere olarak geçmiştir.
1642 yılında Satılmış (Fatsa) kazasına bağlı olan Keşdere kaza konumuna getirilmiştir.
1856’da Canik Sancağına bağlanmış, ardından Ünya Sancağına, 1882’de yeniden Fatsa Sancağına bağlanmış ve Fatsa’nın bucağı olarak uzun yıllar varlığını korumuştur.
. 1928’de Fatsa’ya bağlı bir köy iken, yeniden bucak olmuş 1 Haziran 1958'de belediye, 1 Nisan 1960 Cuma günü de kaza yapılarak ilçe merkezi haline getirilmiştir.
İlçede her gün yapılan bir pazar vardır.Bu pazara en çok
Cumartesi günleri gelirler. Çünkü Korgan'da pazar Cumartesi günleri olur.
İSMİNİN NEREDEN GELDİĞİ
Korgan; Koruyan - Kanını koru -
Kendini koru anlamına gelen Koru ve kan kelimelerinin birleşmesi ile Kanını
koru anlamı taşıyan “Korukan” daha sonra “Korgan” şeklinde söylenmeye
başlanmıştır.
Türklerin Müslüman olmaya başladığı
dönemlerde, Hazar Denizinin güneyinde Horasan Bölgesinde Korgan adı verilen bir
yerleşim biriminin olduğu söylenmektedir.
YEMEK KÜLTÜRÜ:
Bölge halkının ekmeği yakın zamana
kadar Mısır’dan yapılırdı. Şimdi yöre halkının hemen hemen tamamı ekmek için bu
bitkiyi pek kullanmamakla beraber alışkanlık olduğu için üretimini hala devam
ettirmektedir. Sebze olarak “Kara pancar” sofranın önde gelen gıdalarındandır.
Az da olsa arazi sahibi olan herkes bu sebzeyi yetiştirmektedir. Genellikle
Ordu’nun bütün ilçelerinde görülmekle beraber mahalli yemeklerin başlıcaları
şunlardır: Mısır Çorbası, Pancar
çorbası, Pancar Sarması, Dallama Çorbası, Kirmit kavurması, Melucan kavurması,
ısırgan heresi, Bulamac, Pancar Burgulaması, Kabuklu bölce, Mısır Aşı, Keşkek,
HALK DEYİMLERİ
Korgan'da kullanılan bazı halk deyimleri
şunlardır:
Yalmandan kar mı bağışlıyorsun?
Cepkeni yok giyecek, Turnalık'a ava gider.
Şeytanın çarığı deliktir.
Bir avuç unu var güm güm düğünü var.
Dilenciye kıtlık olmaz.
Ecinniye külahı ters giydirir.
Terek olan yerde bakır tıngırdar.
It, ite; it kuyruğuna buyurur.
It sahibini tanır.
Eşek bizim eşek ama çulu değişmiş.
YÖRESEL KELİMELER:
Yalmandan kar mı bağışlıyorsun?
Cepkeni yok giyecek, Turnalık'a ava gider.
Şeytanın çarığı deliktir.
Bir avuç unu var güm güm düğünü var.
Dilenciye kıtlık olmaz.
Ecinniye külahı ters giydirir.
Terek olan yerde bakır tıngırdar.
It, ite; it kuyruğuna buyurur.
It sahibini tanır.
Eşek bizim eşek ama çulu değişmiş.
YÖRESEL KELİMELER:
Korgan’ın kendine has bir dille söylenen birçok kelime vardır.Bu kelimelerin büyük bir kısmı yine Ordu il ve ilçelerinde de kullanılmaktadır. Bunlardan bazıları ve anlamları şöyledir:
Anca =Yeni, Henüz=azönce, Andır= Ölü
eşyası, Arık = Çok zayıf; Bardabaş= Geçimsiz; Bıldır=Geçen yıl; Bostan =
Salatalık; Böce = Fasulye, Buymak=Üşümek
Çatmak = Rastlamak; Çember =Ince
doknmuş; başörtüsü , Çitil =Geçimsiz, Çite = Çorap ya da kazak şişi ; Çimmek =
Banyo yapmak, Demin =Az önce, Ebemkuşağı
=Gökkuşağı, Enük = Köpek yavrusu,
Fıraktu =Ağaç dallarından yapılan bahçe korkuluğu, Gıdık = Küçük seepet ; Girebi = Ucu eğri
nacak ; Koruk = Içi boş fındık; Gostil =
Patates , Göden = Kurbağa ,Hey = Geniş ağızlı büyük sepet, Hışır =Eski. Işkın =Genç filiz, Işmar = Göz ya da parmakla yapılan işaret,
Keltek = Çok konuşan Kırkmak = Traş etmek , Kozak = Olgunlaşmamış meyve, Tam =Ahır
BEDDUALAR:
Korgan ilçesinde belli başlı beddualardan bazıları şöyledir:
Allahtan bulasın emi....,Sürüm sürüm sürün inşallah...,Adı batasıca...,Allah güldürmesin...,Davun ye...,Yerin dibine giresin...,Toprak ye...,Kökün kurusun...,Allah dert versin derman buldurmasın...,Zıkkımın pekini ye...,Eli kırılasıca...,Gidişin olsun dönüşün olmasın...,Öllünün körü...,Başını yesin...,Cehennemin dibine git...,Çenen tutulsun...,Dili kopasıca...,Allah dermansız dertler versin...,Ocağı sönesice...,Şeytanından bul...,Boyu devrilesice...,Evladından bulasıca...,Dermansız dertlere tutulasıca...,Ödün kopsun...,Cehenneme direk ol...
BEDDUALAR:
Korgan ilçesinde belli başlı beddualardan bazıları şöyledir:
Allahtan bulasın emi....,Sürüm sürüm sürün inşallah...,Adı batasıca...,Allah güldürmesin...,Davun ye...,Yerin dibine giresin...,Toprak ye...,Kökün kurusun...,Allah dert versin derman buldurmasın...,Zıkkımın pekini ye...,Eli kırılasıca...,Gidişin olsun dönüşün olmasın...,Öllünün körü...,Başını yesin...,Cehennemin dibine git...,Çenen tutulsun...,Dili kopasıca...,Allah dermansız dertler versin...,Ocağı sönesice...,Şeytanından bul...,Boyu devrilesice...,Evladından bulasıca...,Dermansız dertlere tutulasıca...,Ödün kopsun...,Cehenneme direk ol...
BATIL İNANÇLAR
Birçok yerde olduğu Korgan İlçesinde de dini inançlarla hiçbir ilgisi bulunmayan batıl inançlar vardır.Bu inançların dinle herhangi bir bağlantısı olmasa da bu inançlar kültür öğesi olarak kabul edilebilir. Bunlardan bazıları şunlardır;
Zemheri ayının ilk günü yıl sırtıdır.O gün misafir kabul edilmez.Gelen misafirin ayağının uğursuz geleceğine inanılır.O yıl bütün işlerin uğursuz gideceği sanılır.
Ilk gök gürlemesinde kalbur yuvarlanır; kalburun ağzı yukarı gelirse bolluk; aşağı gelirse kıtlık olacağına inanılır.
Lohusalı kadının bulunduğu odada iğne, bıçak,süpürge,diken vs.gibi şeyler bulunmalı aksi halde anne ve çocuğu cin çarpar.
Kırklı çocuğun çamaşırları akşam ezanından sonra dışarıda bırakılmaz ve cocuğun banyo suyu akşam namazından sonra dışarıya dökülmez.
Çocuğun ayağının altı öpülürse büyüyünce ağaca çıkamaz.
Eşiğe oturulursa nasip kesilir.
Köpek ulursa mutlaka cenaze olur.
Baykuş hangi evin damında öterse o ev dağılır.
Göz seğirdiğinde kötü haber gelir.
Ayağın tabanı kaşınırsa yolculuk var demektir.
Kedi ayaklarını yaladığında hava bozulur.
Kedi yalanırsa misafir gelir.
Kuş pencereye konarsa kısmet açılır.
Kulak çınlarsa bir yerde o kişinin isminin zikredildiğine işarettir.
Iki elin parmakları kenetlenirse kısmet kapanır.
Yerde oturan ya da yatan kişinin üzerinden atlayarak geçilmesi iyi sayılmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Sayfamızda yazmak ve paylaşmak isteyeler
kumruhaber@gmail.com bildirebilir...