Kur’ân Nezdinde Hadîsin Teşrî’ Değeri Üzerine Bir İnceleme
Prof. Dr. Bahattin DARTMA
Özet:
Hadîsin teşrî’i meselesi, öteden beri hakkında pek çok görüşün
serdedildiği ihtilaflı bir konudur. İslâm âlimlerinin ekseriyetine göre Hadîs, Kur’ân’dan
sonra ikinci teşrî’ kaynağıdır. Bununla beraber teşrî’ meselesinde aşırı gidip
Sünneti tamamen işlevsiz halde bırakanlar olduğu gibi onu Kur’ân’la aynı seviyede
kabul edenler de vardır.
Âcizâne kanaatimize göre teşrî’ meselesinde ne sünneti tamamen dışlamak,
ne de ona, Kur’ân’a eşdeğer teşrî’ yetkisi vermek doğrudur. İslâm Dini’nin
omurgasını teşkil eden konularda Hadîsin müstakil olarak hüküm koyması mümkün
olmasa gerektir. Dinin ana yapısını oluşturan esasların dışındaki meselelerde hadîsin
müstakil olarak hüküm koyması mümkündür.
Bu çalışmamızda konuyu Resûlullah(sav)’in, örnek olarak aldığımız bir hadîsi
üzerinden işlemeye çalışacağız.
Anahtar kelimeler: Kur’ân, Hadîs/Sünnet, teşrî’
(hüküm/kanun koyma), müstakil (Kur’ân’dan bağımsız) olarak hüküm koyma.
A Study on Hadith’s Provision Value in the
Qur’an
Summary:
The provision matter of Hadith has long been a contentious
issue on which many views about it stated. According to most of the Islamic
scholars, Sunnah / Hadith is the second source of provision after the Qur'an.
However, some Islamic scholars ignore the Sunnah with respect to provision and
see them as dysfunctional and some others regard the Sunnah as the same level
with the Qur’an.
In our opinion, neither ignoring the Sunnah nor giving
much appreciation as the same level with the Qur’an about the provision is
right. About the main topics of the Islam Religion which constitute the
backbone of it the hadith itself should not judge by itself. It is possible for
the Hadith to put the provision on the matters outside of the principles of
religion which constitutes the main structure.
In this study, the topic will be explained by taking a
hadith from the Prophet Messenger.
Keywords: The Quran,
Hadith/Sunnah, Islamic Religion, provision (judgement/enacting a law, judgement
apart from the Qur’an.
Giriş
Gerek ictimâî hayatı tanzim etmek ve gerekse toplumu oluşturan fertler
arasındaki hukûkî ilişkileri adâlet ve eşitlik prensibine göre düzenleyerek
onların problemsiz bir şekilde yaşam sürdürmelerini sağlamak için ihdas edilen
hukûkun hayâtî bir fonksiyon icrâ ettiği akl-ı selîm sahibi olan hemen herkesin
kabûlüdür. Bu sebeple hemen her toplumun belli bir hukuk sistemi bulunmaktadır.