VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
PLAN
Hayatta başarılı olmanın
şartlarından biri, kişinin planlı ve disiplinli çalışmasıdır. Başarıya giden
yol çok çalışmaktan geçmez. Çok çalışmak her zaman iyi öğrenmek demek değildir.
Önemli olan etkili çalışmaktır. Etkili çalışmak; Zamanı, belirlenmiş amaçlar ve
tespit edilmiş öncelikler doğrultusunda programlı olarak
kullanmaktır.
- Niçin öğreneceğinizi biliniz
Başarılı olabilmek için mutlaka amacın açık ve net
bir tanımının yapılmış olması, kişinin buna inanması ve bu amaca yönelik yıllık, aylık ve haftalık programların düzenlenmesi ön şartlardır. Günlük ve haftalık programlar içinde amacına zaman ayırmayan kişi “amaç sahibi” değil, “hayal sahibi” bir kişidir. Unutmamak gerekir ki, amaçlar davranışları başlatır, sonuçlar bu davranışları sürdürür.
Amacını açık ve net olarak tanımlayan kişinin bunu düşünmesi yetmez. Eğer
amacınız bilgisayar mühendisi olmaksa, çalışma masanızın ya da çalıştığınız
yerde hergün görebileceğiniz bir yere kartona “BEN BİLGİSAYAR MÜHENDİSİ
OLACAĞIM” diye yazarak asmak yararlıdır. Böyle bir tutum, insanın hayallere
dalmasını önlemesi ve boş zaman etkinliklerini planlaması açısından çok yerinde
olur.
Unutmamak gerekir ki, başarılı insan, belirlediği amaçlarına belirli bir
zaman dilimi içinde ulaşmış olan
kişidir.
ÇALIŞMA PROGRAMI HAZIRLAMA
Başarıya ulaşmak zamanı etkili kullanmakla mümkündür. Günlük program
hazırlarken bir gün boyunca yaptığınız faaliyetleri sıralayın. Bundan sonraki
adım, her faaliyetin kişisel olarak sizin için önem derecesini belirlemektir.
Bu amaçla her faaliyetin karşısına şu anlama gelecek şekilde A, B veya C diye
bir harf koyun.
A En yüksek önem (öncelik)
derecesine sahip olanlar. “Olmazsa olmaz “ grubu.
B Orta derecede öneme (öncelik)
sahip olanlar. “Olursa iyi olur” grubu.
0C Düşük önem (öncelik ) derecesine
sahip olanlar. “Olursa iyi olur” grubu.
Günlük programı hazırlarken ilk yapılacak olan programa önce A önem derecesine
sahip olan maddeleri ve devam edecekleri süreyi yazmalarıdır..
Daha sonra B önem derecesine sahip olan maddeler yerleştirilir.
Eğer günlük programda zaman kalırsa, bu defa C önem derecesine sahip maddeler
yazılabilir. C öncelik derecesine ait maddelere zaman yetmediği taktirde, bu
madde veya maddeler program dışı kalacaktır.
Günlük program içinde yemekler ve önceden görülemeyen durumlar için makul zaman
ayırmak, uygulanma sansı olan gerçekçi bir program yapma açısından yerinde bir
tutumdur.
Zamanınızı düzenleyebilmemiz için öneriler:
-
Hangi günler ders çalışmaya zaman ayıracağınızı bir yere yazın. Örneğin:
-
Bayram günleri,
-
Özel günler,
-
Okul tatilleri... gibi.
-
Belirlemiş olduğunuz ders çalışamayacağınız günleri takvimde hazırlayın.
-
Kendinize haftalık takvim hazırlayın. Bir hafta kendinizi gözleyin; hangi
saatler ders çalışıyorsunuz, en verimli çalışma saatleriniz ne zamandır( sabah
erkenden, gece geç vakit, okul dönüşü..); diğer etkinliklerinize ne kadar zaman
ayırıyorsunuz, yapılması gereken işler ne kadar zamanınızı alıyor; ulaşım,
yemek araları, uyku sürenizi saptayın. Tüm bunları başlayış ve bitiş
süreleriyle hazırlamış olduğunuz deneme niteliğindeki takviminize
işaretleyin.
- Şimdi
kendinize uygun olarak verimli çalışmanızı gerçekleştirebileceğiniz ders
çalışma programı yapabilirsiniz. Bunun için öncelikle;
-
Sınav tarihlerini, ödevlerinizi teslim etmeniz gereken tarihleri önceden bilin.
-
O hafta hangi derslere çalışacağınıza ve onlara ne kadar çalışma süresi
ayıracağınıza karar verin. Her ders için çalışma süreleri farklı olabilir. İlk
hafta her ders için çalışma süreleri saptayın. O süre sonraki haftalarda
değişebilir. O derse düşündüğünüzden daha fazla ya da daha az zaman
ayırmak durumunda kalabilirsiniz.
-
Çalışmayı planladığınız derslerinizi, başlayış ve bitiş sürelerini de
belirterek takviminize yazın.
-
Aralıklı ders çalışmanın en verimli çalışma yöntemi olduğunu bilerek kendinize
her ders çalışma süresinin sonunda dinlenmek veya başka etkinlikler için zaman
ayırın.
-
Çalışma süreleri arasında verdiğiniz bu araları kendinize ödül olarak düşünün.
Çünkü belirlediğiniz hedefe (ders çalışmak) ulaştığınızda, ödülü hak edersiniz
( televizyon seyretmek, müzik dinlemek, süt içmek vb. )
-
Günlük programınızda şu madde ve etkinlikler yer almalıdır:
·
Uykudan uyandığınız saat,
·
Kahvaltının bitiş saati,
·
Okula gidiş-geliş saatiniz,
·
Ulaşımda geçen süre,
·
Yemek için verilen aralar,
·
Öğrenme için ayırdığınız süre,
·
Dinlenme, gezme, spor, TV seyretmek, arkadaşlarla beraber olmak için belirlenen
süreler,
·
Tekrar yapmak için ayrılan süreler,
·
Ev ödevlerine ayrılan süre,
·
Uykuda geçen süre.
Bu programı
yaparken öğrenmek için ayırdığınız zamanın sizin için en verimli ders çalışma
zamanı
olmasına özen gösterin.
Sabahları çalışılan dersler daha kolay hafızaya alınır. Öğleden sonra çalışılan
dersler ise daha zor öğrenilir. Fakat bilimsel araştırmalar göstermiştir ki
sabah öğrenilen dersler hafızada kısa süre kalır, öğleden sonra öğrenilen
konular ise daha uzun süre hafızada kalır. Bunu dikkate alın. Saat 22.00’den
sonra ders çalışmak doğru değildir.
Arka arkaya çalışılan derslerin mümkün olduğu ölçüde farklı olmasına dikkat
edin. Çünkü birbirine benzeyen dersler/ konular ilgi ve dikkatin dağılmasına
bilgilerin karıştırılmasına neden olur.
ÇALIŞMA ORTAMI
Çalışmak için oturan bir insanın dikkatini dağıtan faktörler ya çevreden gelir
veya kişinin kendi zihninden kaynaklanır. Bu sebeple çalışma ortamının belirli
özelliklere sahip olması öğrenmeyi kolaylaştırır ve çalışmak için ayrılan
zamandan en üst düzeyde yarar sağlanmasına imkan verir.
·
Çalışma masası camın hemen yanında olmamalı, böylece çalışan kişinin yazın
sıcaktan, kışın soğuktan etkilenmesi önlenmelidir.
·
Çalışma odası iyi havalanmalıdır. Çünkü havadaki oksijenin azalması, gerginliğe
yol açar ve bu durumda baş ağrısı gibi öğrenmeyi güçleştiren birçok etkinin
doğmasına sebep olur.
·
Sandalye, çalışma odası için koltuktan daha uygun bir eşyadır. Çünkü koltuk
fazla gevşemeye yol açarak öğrenmeyi güçleştirebilir.
·
Çalışma odası sessiz olmalıdır. Gençler arasında yaygın tutum “ders çalışırken
müzik dinlemek”tir. Bu durumda zihnin dağılmasını sağlayan bir durumdur.
·
Öğrencinin odasında duvara asılı resim, poster, afiş türü şeyler genç ders
çalışırken kafasını kaldırdığı anda onu alıp hayal dünyasına götürür, dersten
kopmasına sebep olur ve değerli zamanının ziyan olmasına neden olur. Bu sebeple
ders çalışılan ortamın, insana mümkün olduğu kadar çağrışım yaptıracak şekilde
düzenlenmesinde yarar vardır. Bunun içinde gencin odasındaki düzenlenmeyi
kendisinin gönüllü olarak yapması, yoğun çalışma dönemi geride kaldıktan
sonra poster ve afişlerini dilediği gibi asması yararlıdır.
·
Herkes bir çalışma odasına sahip olmayabilir. O zamanda bir çalışma köşesi
düzenlemek çok yerindedir.
Bir çalışma köşesi en az üzerinde yazılabilecek bir masa ve
kitapların, notların, kağıtların, kalemlerin vb. malzemelerin konulması. Eğer
çalışılan masa farklı bir amaçla kullanılıyorsa çalışmaya başlamadan önce
mutlaka temel bir değişiklik yapılması gereklidir. Örneğin yemek masası çalışma
masası olarak kullanılıyorsa, mutlaka örtüsü değiştirilmelidir.
·
Çalışma masası sadece çalışmak içindir. Çalışma masasında uyumak, hayal kurmak
gibi ders dışı faaliyetlerde bulunulmamalıdır.
ZİHNİN DAĞILMASINA YOL AÇAN SEBEPLER
A) İÇ SEBEPLER
1)
Hayal Kurma
2)
Endişeye Kapılmak
A) İÇ SEBEPLER
1)
Ders çalışmaya devam ederken hayal kurmaya başladığınızı farkederseniz, hayal
kurmayı 15 dakikalık dinlenme aralığına erteleyin, hayali kendinize ödül olarak
sunun. Bu durum olmazsa kalkıp biraz yürüyün veya egzersiz yapın. Ama y.ne de
kurtulamıyorsanız kendinizi kandırmadan ÇALIŞMAYI KISA BİR SÜRE SONRAYA PLAN VE
PROGRAMINIZI YAPARAK ERTELEYİN. Bu bekleme süresinde kesinlikle televizyon
radyo gibi meşguliyetlere girmeyin. Bu erteleme süresini bir dinlenme ve
kendine gelme süresi olarak ayırın.
Zihniniz bir şeyle meşgulken
okuduğunuz ve geçtiğiniz bölümler varsa mutlaka buraları yeniden çalışınız.
2)
Zihniniz geleceğe ait ya da sınavlarla, ders anlatma ile ilgili endişeler
oluşur. Örneğin:
-
Bu sınavda başarılı olabilecek miyim?
-
Ya başaramazsam annemin, babamın yüzüne nasıl bakacağım?
-
Arkadaşlarım benden daha çok çalıştı, ben tam hazırlanamadım...
-
Bu iş olmayacak galiba...
-
Çalışacak bunca konu var, hiç zaman kalmadı. Mahvoldum, hapı yuttum.
Bu ve buna benzer
düşüncelerle başa çıkma yolları olarak kendimize şunları söyleyebiliriz:
-
Bu durum benim çalışmama kolaylık sağlıyor mu?
-
Amaçlarıma hizmet ediyor mu?
-
Endişelerim başarılı olmama yardım edecek mi?
-
Bu kaybettiğim süreleri değerlendirmem beni başarılı kılmaz mı?
Diye kendinize sorun. Cevabınız
hayır ise bunları bir yana bırakın ve çalışmaya devem edin. Kararlı olmanız ve
belirtildiği gibi planlı çalışmanız sizleri endişeden kurtaracaktır.
“ İradeli ve sağlam
kişilikli olunuz. Çalışkanlık, düzenlilik, iyilik, güzellik, adalet, sevgi,
saygı, hoşgörü, toplumla uyumlu yaşamak gibi kavramları kişiliğinizle
bütünleştirin. Kendinizle çelişmeden ilkelerle hareket edip başarılı olmak ve
insanlara faydalı olmak için yaşarsanız hayatınız boyunca endişe etmenizi
gerektirecek hiçbir durumla karşılaşmazsınız.
Aşırı endişe vücutta Norepinefrin salgısını arttırır. Bu salgı protein
sentezini imha eder, bu durum öğrenmeyi azaltır. Kaygı hali (daha yüksek
kaygı-Anixetey) artınca ruh hali öğrenmeden tamamen uzak kalıp insanın bilinç
düzenini sürekli kontrol altında tutar. Böylece beynimizin öğrenme ve uygulama
fonksiyonları kilitlenir.
Dengesiz insandan dengeli işler beklenemez. İradesi zayıf insanlar başarılı
olma, iyi bir meslek sahibi olma gibi müthiş irade gerektiren işlere yönelemez.
Üst okullara gitseler eğitimlerini tamamlayamazlar, tamamlasalar bile işlerinde
başarılı olamaz, işlerini sevemezler. Bu işlerde çalışmaya devam etseler bile
insanlardan yabancılaşıp toplum çarkları içerisinde kaybolurlar. Bu nedenle
birey olarak kendinizi gerçekleştirin. İradeli İradeli kişilik sahibi olun.
Kendinize inanın güvenin, endişeden uzak olun. BAŞARI SİSTEMLİ BİR İNSAN
OLDUĞUNUZ TAKDİRDE MUTLAKA SİZİNDİR.
B) DIŞ
SEBEPLER
·
Ders çalışırken masa başında oturulmalıdır. Yemek masası veya diğer işler için
kullanılan masalar ders çalışma masası olarak kullanılacaksa masa üzerinde ufak
tefek değişiklikler yaptıktan sonra ders çalışmaya oturun. Masa temin
edilemeyecekse bir sehpa üzerinde çalışılır.
·
Çalışırken oturduğunuz yerin fazla yumuşak olmamasına dikkat edin.
·
Masa dışında divan, koltuk gibi yerlere yatarak, uzanarak ders çalışmayın.
·
Pencerenin yanında ders çalışmamaya dikkat edin . Dışarısı size daha cazip
gelebilir.
·
Çalışma ortamı ne fazla sıcak ne fazla soğuk olmalıdır. Çalıştığınız yeri iyice
havalandırın. Oksijen azlığı uyku getirir. Gerginliğe yol açar. Gerginlik baş
ağrısı, , sıkıntı, huzursuzluk gibi öğrenmeye engel teşkil edecek
durumlar oluşturur.
·
Çalışmaya başlamadan önce çalışma sırasında gerekecek her türlü malzemenin el
altında bulundurulmasında yarar vardır. Harita, ders notları vb...
Mehmet Beniz /30 Aralık 2005 /Eğitim Uzmanı
Mehmet Beniz Kimdir?
Mehmet Beniz, Kumru Fizme Ağlayanı doğumlu
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Coğrafya Bölümünden 1993 yılında Mezun oldum. Malatya’da Özel Rahime Batu Lisesi, Hügem Dersanesi ve diğer dersanelerde coğrafya öğretmeni olarak çalıştım. Milli Eğitim Bakanlığında çeşitli liselerde ve ilköğretim okullarında çalıştım. Şu anda Malatya Fatih Lisesinde 2005-2006 yılı ikinci döneminde Coğrafya Öğretmeni olarak çalışmaya devam edeceğim. İlgi duyduğum alanlar Eğitim ve Teknoloji üzerinde çalışmak. Bu arada eğitme örnek olabilecek örnekler ortaya çıkarmak amaçlarım arasında bulunmaktadır.
Mehmet Beniz Hocamın Bana Yazdıkları
| 30 Ara 2005 23:36 | Yanıtla | ||
sELAM BEN BEKİR
| 30 Ara 2005 01:29 | Yanıtla | ||
--
BEKİR AKKAYA..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Sayfamızda yazmak ve paylaşmak isteyeler
kumruhaber@gmail.com bildirebilir...